virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

196 Tidningen Skogen gynnar även de som gjort stora fel....

Föreningen Skogen gör stor affär i sin tidning , att de delar ut pris till skogsfolk. Till min förvåning får faktiskt Karin Perers Guldkvisten. Först trodde jag att det berodde på att hon slutar, men Skogen med sin generaldirektör Johan Larsson påstår att det är för att hon med kunskap och pondus blivit en röst i debatten för även fler än Mellanskogs medlemmar. Jag upprepar därför det jag skrev för några dagar sedan, att Perers blundade, under hela sin tid i Mellanskogs styrelse, för att skogsägare gick miste om minst 7 miljarder kr, när inte all volym betalades som levererades. Med avsikt lät Mellanskog bli att lägga sig i vad andra använde för måttenhet genom Biometria, där de ska ha inflytande omkring skogsägarnas rättigheter.

Ännu mer förvånad blev jag när generaldirektör Johan Larsson åter smörjer kråset bland de stora i skogen, oavsett hur de burit sig åt. Johan ger nämligen Vidas delägare Santhe Dahl Guldkvisten också. Trots att jag sett hur uppkäftigt han försvara medvetna brister och felaktiga jobb som Vida gjort i skogen hos skogsägare. Ex.

Santhe avverkade 5 ggr mer volym än kontrakten skrivet 2009 med fast pris på virket i riktig lågkonjunktur. Sedan steg priserna markant, men det fick inte skogsägaren med av.

Allt virket anmäldes inte. Det klenaste beståndet gallrades inte. Men ca 20 ha gallring i 65 – 105 år gammal skog gallrades, som väntade på slutavverkning. Falska mätsedlar upprättades. Avverkningsledaren sålde ved svart till sina vänner, utan att meddela skogsägaren. Dessutom många fel ytterligare.

Santhe Dahl och Jörgen Henriksson försvarade ändå denne arbetsledare. Men skogsägaren fick endast ca 2% kompensation för felen. Santhe flydde från köket när de stora felen lyftes fram hos skogsägaren.

Sådant hindrar inte, när Skogen” slickar medhårs” för att gotta sig med etablissemanget.

Detta är Johans Larssons beundrade grupp som han ger utmärkelser. Är det gängkriminalitet?

Taggar: Tidningen Skogen, Vida, Virkesakuten;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: