virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

68 Virkesbörsen

Varför ger skogstidningar Virkesbörsens Per Hedberg utrymme för ”sina partsinlagor” där han i ett läge då vinsterna ”dräller in” hos köparna som t.o.m. över 50%. (Kan det gå på ärlig metod?) Ändå skrivs taktiska rubriker och ord i avsikt att varna skogsägare på samma sätt som ca ett år bakåt och uppmanar att skynda sig att sälja skog eftersom festen kan ta slut.

Per varnar för en framtid som han framställer som oviss fast han inte på något sätt konkret bevisar det. Texten framstår åter som uppenbar hjälp till virkesköparna och kortsiktigt taktiskt för egen del.

Rubriken han hade var åter en signal om lugnare virkesmarknad i sikte.

Skogsägare bör agera snabbt, löd hans uppmaning.

Åter nämner de att den abnorma prisnivån i amerikamarknaden är nu nere på mycket lägre nivå. Dock en fortfarande en hög nivå som normalt aldrig tidigare varit fallet.

Bygghandlarnas dubbla prisnivå gäller inte längre. Är det så konstigt när den varit avsiktligt uppblåst av sågverk och bygghandel?

Hedberg säger att köparna nog har ett motstånd för att höja virkespriserna nästa kvartal. Så låter deras intresse 90% av tiden i en konjunkturcykel. Hedberg tror att vi sett den sista prishöjningen på virke. Domedagspredikan enligt deras bedömning.

Ändå vet vi att flera länder kräver mer byggnation i trä. I Frankrike ska alla offentliga byggnader ha minst 50% trä. Vem vågar bygga i cement nu i vårt land?

Virkesbörsen tror att de låga massavedspriserna går ner. Kan det bli lägre priser om de ska få grundvolymerna om barkborreskadorna minskar. Massapriserna lär vara sällsynt höga vilket Södras vinst indikerar.

Låt inte Virkesbörsen bli en ”reklampelare” för virkesköparna.

Taggar: ATA, Bergkvist, Canfor, Derome, Holmen, SCA, STORA, SYDVED, Siljan, Södra, Vida, Virkesakuten, Virkesbörsen;