virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

E Sedelärande

Förra inlägget kan få någon fridsam skogsägare att känna att jag inte vill ifrågasätta min köpare. Jag kan få problem nu eller senare.

Fundera då om du redan är eller kommer i en situation som liknar vad polisen får uppleva när vittne vid gängskjutningar inte vill vittna. Om inte det blir praxis med att lämna nämnda skördareuppgifter så ”konserverar” du en kultur som gynnar riktigt osunda beteenden.

Begär fullständig produktion, apteringsuppgifterna, kalibrering och ev. stamfiler.

Det finns också driftsuppföljning som visar hur lång tid maskinen varit hos dig och hur mycket den arbetat.

Varnande exempel är avverkningen nyligen nämnd i press, där Stig Åberg på företaget Skogsam i Hallsberg är inblandad sen 2013 och är ännu ouppklarat. Weda har ännu äldre och Södra är inblandad i det äldsta som jag känner som inte är uppklarat.

Gynna de sunda köparna och släpp inte fram de som alltmer gör som de själva vill. Som skogsägaregrupp behöver ni agera gemensamt mot de osunda krafter som styr avverkning, maskinval, metod, mätning, redovisning och satt sig på makt över även oförutsett framåt.

Oroande att se på Södra där förtroendemän skyddar företaget på egen och skogsägares bekostnad. Pricken över i var när mycket osunt skett på avverkning hos ordf. i förtroenderådet och inget skedde. Blev det konfidentiell rätt kompensation just då?

Taggar: ATA, Derome, SCA, SYDVED, Siljan, Södra, Vida, Weda;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: