virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

Filosofi...

Jag läste idag ledaren i Hallandsposten och noterar vad som sagts i partiledardebatten i riksdagen. Ett parti därifrån var mest belyst. Partiet betonar vikten av att det behövs poliser för lag och ordning, samtidigt som de har egna ledmöter som hanterat ärligheten på klandervärt sätt. Andra har uteslutits för beteende som strider mot egna regelverk. Från detta noterar jag en viktig slutsats, att partiet blir mycket aggressivt mot de som påpekar deras "fläckar" när problemen nämns. De försvarar bjälken i eget öga....

I skogsbruket (och hela vårt samhälle) finns även detta försvarsmönster i olika grad. Jag märker när jag påpekar misstag hos bolag, institutioner och myndigheter att de anser sig inte behöva bry sig om det framförda, därför att det är obekvämt.

Ex. vissa på Skogforsk talar i stället om hur bra de är själva.

Notera denna försvarsmekanism som kritiserar anmälaren och framhäver delar av sin egen verksamhet som helt överskuggande, de egentligen erkända misstagen.

En slogan löd; "Ändamålet helgar medlen." Inse att aggressiv framtoning av egna fördelar/intressen riskerar nästan alltid att gå för långt.....

Flytta ut blicken. Jag anser att vi måste se till mänskligheten i ett globalt sammanhang. Vi måste dela vår värld och begära att alla är rädda om varandra och respekterar varandra annars.......

När vår jord/natur inte tål vår användning/konsumtion måste i tid ALLA personers resurser kanaliseras för gemensam överlevnad. Om inte så sker uppstår "kannibalism" och förstörelse likt inbördeskriget som t.o.m. andra utnyttjar i Syrien, där lidande utan förståelse pågår och där det ofta inte längre ligger "sten på sten" i stora delar av städer.

Hur behåller vi något så näraliggande som ärlighet och strävan för allas bästa? (Behöver du läsa det en gång till?)

Taggar: Skogforsk;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: