virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

2 Vilken moral lever du efter....

Tolkning 2 – ” Might is right!”

Parallellt med den moraliska tolkningen av intressentmodellen existerar en ”varumärkestolkning” av modellen hos praktiker, konsulter och akademiker. 

Utgångspunkten för varumärkestolkningen är antagandet om att företag är beroende av sina intressenters förtroende för att nå lönsamhet. För att åtnjuta detta nödvändiga förtroende, måste företagen leva upp till, eller överträffa, intressenternas krav på företaget.

Laddade med verkliga exempel som Nestlés problem i efterdyningarna av modersmjölksersättningsprogrammen i Afrika, Shells problem rörande mänskliga rättigheter i Nigeria, och h&m:s barnarbetsskandaler, hävdar sedan förespråkare för varumärkestolkningen att kraven på att företag ska bete sig etiskt har ökat kraftigt under senaste åren och att företagen därför måste bete sig alltmer etiskt för att bibehålla och öka sitt förtroende hos intressenterna.

En viktig praktisk skillnad mellan varumärkestolkningen och den moraliska tolkningen är att varumärkestolkningen förespråkar att företag ska ta hänsyn till de mäktigaste och mest inflytelserika intressenterna. Det är ju dessa som har makt att stärka eller försvaga företagets varumärke – medan den moraliska tolkningen sätter de svaga och maktlösa intressenterna i fokus. Lite tillspetsat kan devisen i varumärkestolkningen sägas vara ”might is right!” medan devisen i moraltolkningen är ”right is right”.

Typ 2 hittas i politiken och skogsbruket. Ex. ATA, Derome, Holmen, SCA, Siljan, Mellanskog, Weda, Stora, Sydved, Södra, Vida, Fegen, Maa m.fl.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: