virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

6 Orsak och verkan ......

Ingen virkesköpare verkade visa upp några priser på Unnaryds Skogsexpo. Taktigen är numera att skall skogsägaren få veta något om priser så skall det vara nästan klart med "affär". Detta signalerar en osund affärsmetodik mot skogsägare.

Några virkesköpare ville att skogsägare skulle acceptera vrak motsvarande 15-20 kr/m3 på timmer. (Lägg sen till mindre virkesfel, beståndsfel, markskador etc. Bevaka så du inte får allt detta, som kan kosta över 50 kr/m3 likt Södra, Vida, Weda m.fl.)

En köpare var mycket negativ till leveransvirke. De hade så besvärligt med att skapa jobb till egna entreprenörer, så de sa nej till affärer med leveransvirke. Reaktionen blev att virkesköparen vill "tömma" landsbygden och döda självverksamheten. Den besvikne skogsägaren ville även få arbetet utfört med metod som var speciellt produktionsskapande.

När skall skogsföretag leva upp till sin marknadsföring? Hur kan flera företag hävda att de är "landets bästa". (Är detta tecken på en tro hos skogsbolag, att de kan simulera ärlighet.)
Taggar: Derome, SYDVED, Södra, Vida, Weda;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: