virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

4 Vart barkar det........

Detta inlägg kopplas till de tre tidigare i serien.

Tycker du att skogbolag påstår något som kan uppfattas som sanningsenligt, när de år efter år annonserar, att deras verksamhet är "fantastisk" eller att de påstår, att de gör ett "suveränt jobb"? En del skriver också "Vi gör det bästa för dig".

Hur ofta förekommer det att samma företag regelbundet påstår genom artiklar, att de ändå gjort stora förbättringar i sina arbeten som ökar värdet på det de utför.

I alldeles för stor omfattning är det propaganda som är starkt överdriven. Men lika eller kanske ännu vanligare är att de medvetet låter verksamheten "försämras" i många år, för att lyfta upp det lite igen och få god PR varje gång. Det är egentligen en "avsiktlig försummelse".

Men det allvarliga är att under den tid arbetet varit bristfälligt, har de ändå använt de gamla "reklamtrixen".

Under tiden utnyttjas de riktigt ansvarsfulla entreprenörerna, som vara helt normerande, som försöker uppfylla krav och utbildning, medan andra medvetet kör innekurvan.

Hur många skogsägare genomskådar överorden i reklamen eller ser bristerna i det utförda arbetet? Hur många är det sen som reagerar för sin egen skull och för skogsägare som grupp.

Har ni ex. hört att förtroenderåd rört om i grytan, så det påverkar för hela skogsägarkåren? De beter sig som "ja-sägare" och glada användare av jo-jo, som inte ens vågar rycka i snöret.

Taggar: ATA, Derome, Maa, SCA, STORA, SYDVED, Siljan, Södra, Vida, Weda;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: