virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

Är det så här....2

Kommentar i     http://virkesakuten.blogg.se/2015/may/ar-det-sa-har.html

Kommentaren i inlägget nyss har tankarna på att kopparbeläggningen skulle lösa problemet med "rotsnurr". Mig veterligen gör kopparn detta.

Men min tro nu är att täckrotsplantor skickar ut många rötter som fightas om ytan närmast under trädet.

Tittar man på en självsådd planta knappt en meter hög, så har den 3-5 rötter som är tämligen kraftiga och i min tanke är att dessa fortsätter utåt och förstärker sin styrka och därmed stormtålighet. Stödbenen står längre ut. Som gamla skogsmän sagt så växer långa och bra rötter ihop mellan träden och stabiliserar varandra.

Hävstångskraften borde bli ännu större i 30 års åldern med ursprung från självsått.

Jag tror på marginalen att barrotsplantor är bättre än täckrot på sikt mot vind. (Under förutsättning att de inte "kuvertplanteras" som Vida m.fl. gör.) Fråga plantfolk på Elmia!

Notera min reflektion att stormskadorna är allvarligare numera och slutar ju inte. Varför?

69-stormen var visserligen kortare i tid än Gudrun men mycket stark. Skadorna var ju egentligen blygsamma mot Gudrun. (Jag hyggesrensade den dagen.) Vi glömde bort i 35 år att vara oroliga för storm.

Fritt fram med kloka synpunkter!

Taggar: Vida;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 magnus
skriven :

Rotsnurr va det.
En annan tanke man har är att man vill att rötterna ska gå djupare ner i backen.
Men med dagens väder med sydväst på hela dagen och ankare runt midjan så tänker jag att det bara blir viktigare och viktigare att hålla ordning på minsta dike och planera dikesrensning redan vid anläggande av ny skog där det finns sådana så att trädrötterna från början är tvungna att rota sig djupare ner.

2 Lars Lundqvist, SLU
skriven :

Koppar dödar plantspetsarna. Genom att måla plantbehållarna på insidan så dödas rotspetsen och plantan utvecklas fler rötter åt sidorna, men det blir ingen snurr. När plantan sätts ut i marken så kan rötterna skjuta fart och bilda ett bra rotsystem.

Idén med att använda koppar är ganska ny. Man kan alltså inte titta på dagens gallringsskog och överföra rotutvecklingen där till dagens plantskogar.

Att det blåser ner större volymer nu än för 50 år sen beror helt enkelt på att det står större volymer i skogen nu än för 50 år sen. Konstigare är det inte.

3 magnus
skriven :

Rotsnurr va det.

En annan tanke som slår mig är att ju mer nederbörd här kommer desto viktigare att se till att diken är rensade om man har sådana.Träden har alldeles för lätt att få vatten och behöver inte leta djupt.
Planera stickväg intill dike isamband med gallring om det finns det är oftast torrast närmast.

4 magnus
skriven :

Rotsnurr va det.

En annan tanke som slår mig är att ju mer nederbörd här kommer desto viktigare att se till att diken är rensade om man har sådana.Träden har alldeles för lätt att få vatten och behöver inte leta djupt.
Planera stickväg intill dike isamband med gallring om det finns det är oftast torrast närmast.