virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

252 Vida problem....

Skogsstyrelsen har handlagt en anmälan omkring misstanke om att Vidas överträtt mätningslagen. En handläggning som pågått i många månader .
Skogsstyrelsen anser vi har misstolkat omständigheterna. Hur tolkar ni dessa omständigheterna?
Följande föreligger omkring inköparens försäljning av björkmassaved och nämns igen. Sandén skickade följande till Jan-Olov Bäcke Skogsstyrelsen.
1 BJÖRKMASSAVEDEN är avverkad i min skog.
2 BJÖRKMASSAVEDEN är kontrakterad för min skog.
3 BJÖRKMASSAVEDEN är skotad och upplagd vid min skogsbilväg.
3 BJÖRKMASSAVEDEN är redovisad på mätsedel i SDC:s namn som standardlängd MASSAVED BJÖRK.
4 BJÖRKMASSAVEDEN i fråga är vid slutredovisning av avverkningen nämnd som ingående i avverkningen såsom BJÖRKMASSAVED.
5 BJÖRKAMSSAVEDEN är av Vida till slut betald som BJÖRKMASSAVED.
6 BJÖRKMASSAVEDEN är av Vida bekräftad som BJÖRKMASSAVED vilket den varit under avverkning.

Min fråga till Skogsstyrelsen gäller om:
1 BJÖRKMASSAVED får volymbestämmas utan mätredskap?
2 BJÖRKMASSAVED får redovisas utan mätunderlag?
3 BJÖRKMASSAVED får påstås vara mätt/mottagen på plats som inte stämmer med verkligheten?
4 BJÖRKMASSAVED får redovisas vid tidpunkt som är annan än då den lämnade min fastighet utan upplysning på mäthandling? Detta påverkar ränteberäkning.
5 BJÖRKMASSAVED får prisräkning på lämnad mätsedel men sen blir inte summan använd vid utbetalning?
6 BJÖRKMASSAVED får redovisas på konto hos SDC på person som sannolikt inte gjort inläggning av uppgifterna eftersom hon inte känner till detta?
7 Andra omständigheter är i strid med mätningslagen?
Enligt ert svar tidigare på en fråga 4 har Skogsstyrelsen övergripande ansvar för att redovisad BJÖRKMASSAVED mäts riktigt. Därför kvarstår krav på besked och åtgärd omkring ovan beskrivet och andra omständigheter i strid med mätningslagen.

OBS det är björkmassaved hela vägen i affärsuppgörelsen mellan mig och Vida. BJÖRKMASSAVEDEN är redovisad och betald som BJÖRKMASSAVED också fram till mig som skogsägare!

Till dig som läsare. Vilket sortiment borde detta handla om?
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: