virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

Svar på kommentar 2010-02-11 10:55

”Skogsman” kommenterade mitt inlägg 2010-02-11 @ 10:55:58 med några frågor.

Mina korta svar.

1 Virkesköparen har förutom lojalitet mot sin arbetsgivare också ett ansvar att skaffa virke framdeles. Följden blir att ”köpa” virke till pris så säljaren är rimligt nöjd ”eller ovetande om sin dåliga affär”. Detta är en balansgång och den säkerhetslina säljaren kan och måste använda. Detta kan bli helt korrekt affär men kanske lika gärna mycket dåligt i olika försäljningsformer. Här kan vi nog vara överens.

 

2  Rotpost är inte heller vitt eller svart. Den kunnigaste och framförallt mest erfarne parten är fortfarande köparen.

Rotpostvolym är inte exakt volym. Kanske oftast mer volym enligt mina måttliga erfarenheter.

Just nu är kompetensen mycket låg på stämplingssidan sen Skogsstyrelsen slutade stämpla.

Rotpost är mycket bra i uppåtgående konjunktur. Just så nu.

En rotpostköpare höjde priset 5 ggr under några veckor. Blev inte högst i alla fall.

Konkurrens är nödvändig. Obs konkurrensen kan vara tillfällig samt lokalt dålig eller bra.

 

Min målsättning (vilket inte är nära lösning ännu) är:

A Skogsstyrelsen och VMR tar sitt tillsynsansvar för korrekt mätning. Just nu stora brister avslöjade på detta område.

B VMF blir helt opartisk och utför mera öppen och varudeklarerad mätning. VMF är mycket starkt påverkad av köpardominans i styrelsen. Troligen rädd för att få konkurrens om de inte ”formar sej”.

C Prislistor skall vara mera varudeklarerade. Åtminstone körda på erkänd trädbank samt försedda med korrekta apteringsråd.

D Avverkningsjobbet utförs av mera opartisk organisation och kontrolleras objektivt. Bra jobb skall löna sej.

E Rapportering och redovisning från avverkning och mätning.

F Säljarna måste öka sin kunskap. Det går inte att driva ett 2-7 millioners företag utan kunskap och tid (på fritid). Än mindre anlita motparten till att utför jobbet.

 

Du är nog inte hjälpt med svaret eftersom det är nästan totalt förfall i branschen där de som vill  förändra saknar kunskap och de som har kunskap saknar vilja.

Lennart Bertilsson

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: