virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

Fuskfub förekommer......

Bevaka situationer när fuskfubb används. Ex.
    Derome har prislistor som helt är i fuskfub d.v.s. virket mäts av VMF (som inget hade hänt) i m3to. På Skogsbrukets DataCentral räknas volymen upp med standardiserade omräkningstal (mer om detta är skrivet tidigare på kategori "Prislistor").
Samtal har förts med Derome i avsikt att förmå dem att undvika den ”dolda” förlust som fuskfub innebär för skogsägaren. Lokal tjänsteman bara skickar frågan vidare till företagsledning och där blir frågan liggande.
    Nyligen fick jag ledningsperson på Derome på telefon och kunde framföra frågan igen. Frågan var uppenbart inte omtyckt. Intresset att lyssna på mej var inte stort. Någon ändring verkade inte vara på gång. Ordvalet mot mej var inte vänligt.
Deras timmerpris som jag nämnt om tidigare skall dessutom betraktas som någon 10:a lägre än skrivna priser på prislistan.

Vida har prislistor i både m3to och m3fub men någon lista finns endast i m3fub. Vid fråga på den, om hur förluster för skogsägare undviks, fick jag inget svar.
Båda dessa köpare (det finns fler) har valt att utnyttja skogsägarnas okunnighet till viss egen vinning utan varudeklaration på sin prislista.

Södra som mestadels nu mäter i ”nästan äkta fub” har ny mätutrustning om vilken det sägs ibland p.g.a. strul, måste frångå att mäta i ”fub” och då används fuskfub. Efter studier av Södralista drar jag slutsatsen att den ger faktiskt mycket stora dolda förluster vid dessa tillfällen.

Vet ni fler som har svåra prislistor i matrisfub/fuskfub?
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: