virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

A Bra och dålig utveckling...

Egoismen tycks dominera på alla plan och ser ut att styras av enskilda intressen som vill tjäna pengar tämligen fort.

Ungdomar vill tjäna miljonen genom aktier eller försäljning av kortsiktiga produkter.

Etablerade företag som är i läge med dekadens (även andra också) gör nerdragning av kvalitet och binder kunder till sig. Resultatet blir produkter som är mycket svårsålda senare som begagnade. Inse det allvarliga när det belastar hela skogsbruket.

Företag som inte klarar att upprätthålla kunskap orsakar nästan samma problem.

Egenintressen är mycket farliga när företag fått en mäktig ”storlek”. Ex.

Jag minns när GREMO gjorde om förarlösa skördaren Besten och genom ”vinstintresse” sänkte kvaliteten i maskinen och minskade kapaciteten, med följd att praktisk test visade en prestation/värde sjönk ca 10%. Tekniken stoppades fast den hade åtskilliga andra inbyggda fördelar.

Datortillverkaren HMA i Söderhamn sporrades att matcha ÖSA:s dator för länge sedan. Här fanns vinstintresse och stöd från dåvarande Skogsarbeten, men projektet dog mest på grund av nästan obefintlig kunskap i aptering och skog. Dessutom personliga egenskaper som många uppfattade motbjudande. Södra backade genom Lars Pagels upp denna utveckling. Jag skickades med flyg till Söderhamn för att förmedla hur stockar prisräknades etc. Men programmeraren var en ”begränsning” och datorn hade inte kapacitet och slutligen var ekonomin begränsning.

Tekniken med dator i maskin var ju då helt ny och jag var själv som ”flugan i ändan på kons svans” i sammanhanget. Inte förrän jag ca -85 lärt mig programmering kunde vi mötas. Min erfarenhet blev att det var lätt att få till resultat där efter eftersom jag hade lättare att lära mig programmering och tänka prisräkning och optimering, än vad det var att lära industrifolk att räkna stockavärde i träd. Vad behövs ytterligare kommer….

Taggar: Fiberdrive, Södra, Virkesakuten;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: