virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

94 B Sågverk i Dalarna

På Birgits katastrofala Wedaavverkning efter deras nertagning av 60-talet vårdträd:

Där på plats, vid virkestraven visade Siljans inköpare Westman frustration över Brittus (Weda) fula beteende att han avverkat de gamla furorna. Westman lovade att hjälpa mej mot Weda, (Den hjälpen var jag tacksam för)  Westman påpekade även att stockarna var fel apterade. Jag tog löfte av den sympatiska och trevliga man att personligen följa utsorteringen av stockarna med fanerkvalitet och även sända listan på de fel apterade längderna. Så säger jag, ”om du hjälper till med det här, överenskomna och betalar rätt pris, så får du köpa virket”. I annat fall transporterar jag det till Aneby. Westman gav mer än prislistan, jag gjorde ett överslag av priset och kom till ca 1 500:- per träd. Så jag accepterade budet. Allt kändes bra. När Westman gått 25-30 m mot sin bil, vänder han om, kommer och ger mej och min livskamrat varsin varm kram. Dessförinnan hade jag med Westmans hjälp räknar stamblocken i traven till ca 45 st, som vi även dokumenterat på foton.

Det visade sej att Siljans timmerbil nätt o jämt kom från den tinande åkern med det blytunga virket på grund av tjällossningen, trots att det hämtades samma dag. Så mitt alternativ att frakta det till Aneby det var inte realistiskt. Något sådant val hade jag inte som Weda nu ställt till det!

Taggar: Siljan, Weda;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: