virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

910 Södra behöver förbättras

Jag fick tillfälle att tala med Södras nya medlemschef sen snart ett år. Men när vi ex. talade om matrisfubbens felaktigheter då var Gustav Tibblin inte intresserad av min uppfattning.

 Gustav erkände att han inte kunde ämnet, men litade fullständigt på Roger Andersson på huvudkontoret. Notera retoriken!

Det var Roger som lanserade ett kompendie omkring  matrisfub redan år 2000. Där visade Roger att visst virke blev felaktigt volymbedömt redan vid normala medellängder omkring 43 dm. Men han berörde inte att om längre längder väljs då blir felen enorma. Några år efter lansering av matrisfub kommer Södra med prislista för leverantörer som ska prestera medellängder uppemot 50 dm.

Jag förklarade nu i diskussionen att om omräkningstal är hämtade från 90-talet då partierna hade medellängd på ca 43 dm och 55:or 24 cm grova, de var bara tagna med avsmalning nära 7 mm/m i snitt. Jag försökte förklara att när Södra nu bara tillåter tre längder och inget virke med kraftig avsmalning får apteras kortare än 37 och resten bara får apteras i 49 och 55 dm, då är inte 55:orna stockar med 7 mm/m i medeltal. Redan en bit in i denna beskrivning betonar Gustav igen att Södras ansvariga i ämnet litar han på. Så mina argument behövde inte ventileras.

Att SDC  deklarerat att matrisfub för ofta inte klarar mätningslagens krav och kan vara borta vid mätning i aug. 2018 och att matrisfub ska sen bara användas för statistikuppgifter, det verkade inte vara känt för berörd.

Det blir därför er uppgift som skogsägare att agera så Södra (Derome, Vida, Siljan m.fl.) avlägsnar matrisfub!

Taggar: Derome, Matrisfub, SCA, SDC, STORA, SYDVED, Siljan, Södra, Vida, Weda;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: