virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

19 B Skogforsk...

Fortsättning: Skogforsks test på åkermark med 4 olika maskiner. Jag stannar nu för provmaskinen Ponsse / OnTrack som gjorde minst spår av de stora maskinerna (brun linje). Den har något liknande stridsvagnsband med flata breda (känsliga) band både på framdel och bakdel. Se bild.

Men vikten på detta ekipage varnas för, eftersom den lär vara 28 ton tung, tom. Detta liknar tidigare test med Komatsu och likande band som innebar att man fick köra utan kran för att kunna testa körning med virke på vagnen.

Ingen har vågat nämna om det nu blir något mer med denna maskin eftersom egenvikten blir så stor.

Titta igen på föregående bilds linje, där Malwa kört 15 ggr med i stort bara linjär ökning av spårdjupet.

Samtidigt ser ni att de konventionella kraftiga maskinerna fick avbryta testen vid 5 resp. 6 vändor mot tänkta 10, eftersom de presterat enskilda spådjup över 35 cm. Detta trots bara 75-procentiga lass. I verkligheten "överlever" inte entreprenörer med 75% använd volym på maskinerna.

Om nu militärbandet "faller på egen vikt" och andra problem såsom oförmåga i stenig terräng, där banden får svårt för fäste och att hålla. Ja då är det bara Malwa kvar. (Malwa som Södra avrådde ifrån och påstod att den inte var "laglig" enligt deras sätt att bedöma.) Tillåter ni sådan vantolkning?

 
Taggar: Malwa, Skogforsk, Södra;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: