virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

A Gallringstänk...

Jag har nämnt om att Skogsland värnar skogsbolagen och gör ensidiga artiklar, som orsakar felaktiga slutsatser hos skogsägare.

Artiklar i förra veckans tidningar på flera håll puffar för t.o.m. gallringsfritt. Men ingen presenterar material som ger helt trovärdiga bevis. Självklart tillhör jag dem som gillar omdömesgilla försiktiga förstagallringar.

 Men jag störs av att höggallring och låggallring framställs som två ytterligheter utan nyanser.

Ex. Dragning åt höggallring i tall kan jag tänka mig åtminstone i södra Sverige. Bestånd som är viltbetade och något för glesa har träd som till sin halva volym kan ge tillväxt som bara är sämsta kvalitet. Den sämsta volymen blir då värd 30-50% lägre än normalkvalitet. Dessutom tränger de klykformade träden de "normala" träden som växer mindre. Gynnas kvalitetsdanade träd som ger rotbit som i stället ger kvalitet 1 är tillväxtvärdet på rotbitarna nära 3 ggr högre. Beståndsmässigt är tillväxten dock någon procent mindre. Men många av oss tilltalas ju av kvalitet.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: