virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

Södra behöver förbättras ...

Förra inlägget har gett behov av följande tillägg.

Med utgångspunkt från de 800 kr/ha i merkostnad för klok gallring (20 kr/m3), så kan dessa pengar också jämföras med volymen vid slutavverkning. Dagens volym ca 350 m3 (G28) är ju lågt när bestånd på 500 m3 ser lätt ut att nå genom kontroll på område som absolut når detta. 600 m3 ser jag som möjligt efter en god gallring. Eftersom jag sett resultat efter skogsägarskött skog med 1000 -1500 m3 (något bättre bonitet) så måste dagens skötsel starkt ifrågasättas.

Med lägsta ambitionsnivå på 500 m3/ha bli utslagen merkostnad 1.60 kr/m3. (Samt ränta.)

Jag upprepar, att om du slipper tre vindfällen/ha, så är kostnaden hämtad redan där.

Jag vill med detta perspektiv peka på dagens galenskap där inköpare fokuserar/skrämmer med en kostnadssiffra, så den ser stor ut i diskussionen och skogsägaren ska acceptera bolagets stora maskiner, som skapar större volymer för köparen. (Dessutom gillar de inte att gallringen ska ge minus och gitter inte att förklara det jag skrivit idag.)
Taggar: Fiberdrive, Södra;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: