virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

5 Elmia

En förare som lyssnade på min diskussion på Elmia med datortillverkare, han visade sig ha medverkat vid visning som Timberjack hade för ca 25 år sedan där jag var närvarande och intresserade mig för apteringen på visningen. Jag mins att man inte såg en backning när datorn borde korrigerat apteringen. Föraren sa nu på Elmia: "Jag mins du ville se apteringsfil och stamfil från körningen, men Timberjack stoppade detta. Det är som jag förstår nu som då."

En instruktör på John Deere stoppade mig för att få kontakt. Trevligt. Han mins ännu hur jag med hjälp av skogliga arbetsledare i Jönköpings län tog ner ÖSA "på marken", när de hade övertro på sin apteringslogik (den var långt sämre än dåvarande HMA). Detta blev början till en utveckling som dock "räddade" ÖSA i marknaden. Säljaren Norén kände behov av att bjuda hela gänget, som avslöjade bristerna, på lunch i Forsheda.

Vi som var samtidigt i JD montern var nu ganska eniga om att det finns möjligheter i dagens apteringsdatorer, som inte förarna intresserar sig tillräckligt för och utnyttjar. Erforderlig kunskap inhämtas inte för förståelse. Respekt för skogsägarens virkesvärde är inte beaktat tillräckligt numera (se tidigare inlägg). Grundkunskapen har sjunkit oroväckande, så de kan inte heller snabbt förstå en kort beskrivning av behövlig åtgärd och värdera potentialen av förbättrat virkesvärde. Vart är skogsbruket på väg. Blir det allt fler "virkeskapare"? Varför är det samma pris till dåliga som bra avverkare?

Taggar: Södra;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: