virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

15 Elmia

Efter bara några metrar inne i Södras monter kommer en grönklädd person och frågar om mina Södraintressen. Jag är intresserad av att höra mängden stamfelsved på Södras avverkningar (avser massaved  över 14 cm). Mannen var förtroendeman, men han skulle hämta en tjänsteman som kunde svara.

Han kommer med en man som frågar vad det är som jag frågat om. Han tittar på mig. Han ruskar på huvudet och rör sig hastigt bort från mig (varför?).

Kvar står en förtroendeman med ett "Monalisaleende" och försöker i stället orientera sig själv om stamfelsved som uppenbart för honom är ganska obekant i mängd och övriga förhållande.

Han har provat stamprisbetalning och  han är nöjd med årets avverkning i denna betalningsform eftersom det gett ungefär samma summa som tidigare avverkningar.

Han kunde inget om hur mycket stamfelsved det blivit hos honom.

Han kunde bara lämna en uppfattning baserad på "sista raden" i redovisningen.

Att Södra är förtegen om mängden stamfelsved och att priset är 30 kr lägre än barrmassaved och ännu lägre än granpriset det bekymrade honom inte. (Vad pappa gör är alltid rätt.)

Att Södra tar konsekvenserna av felapteringar och spill det tyckte han var bra. Att det är förödande för Södras sågverksverksamhet som är en 40 årig katastrof det tänkte han inte på förrän jag påminde.

Att Södra tillämpar en missvisande kvalitetssäkring som inte ens ger besked om övermål eller bevakning av viktiga diametrar det var obekant.

 Är verkligen förtroendemännen så enkelspåriga och okunniga? 

Taggar: Södra;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: