virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

12 Elmia

Holmens monter var givetvis inbokad för besök. Holmen har ju som ni vet farliga timmerlistor i m3to, men ingen priskompensation för att de begär långt virke (över 50 dm.)

En man med namn Anders Nilsson kommer till mig. Jag frågar vilka konsekvenser det blir med deras timmerlistor i m3to som saknar längdkorrektion för olika längder.

Han svarar att det är en toppenlösning eftersom det blir lättare för Holmen om de väljer den ene eller den andra mottagaren för virket. Eftersom han inte sa något om förlusterna för skogsägarna så frågade jag om detta.

Anders svarar att listan är längdneutral så för skogsägaren har det ingen betydelse, han får betalt efter toppdiameter och längd. Men han sa inget om att en stock som dras ut så diametern sjunker 2 cm, den får ca 20 kr/m3 lägre pris och kuberas även med 2 cm klenare diameter/toppcylinder (förlust ca 10% per cm).

Anders visar en ansträngd min. Han anser att jag nog kan detta förhållande bättre än honom själv. Då frågar jag vilken roll han har på Holmen och Anders svarar, inköpare.

Då undrar jag hur han vid inköpstillfälle med skogsägare informerar om dessa konsekvenser, som är över 30 kr/m3. Något svar kommer inte. Anders Nilsson tycker i stället att jag ställer provocerande frågor.

Anders medger att han inte kan detta tillräckligt. Han räknar med att de som gjort prislistorna gjort det på ett bra sätt. (I så fall är det för Holmen.)

Taggar: Holmen;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: