virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

10 Elmia

SDC demonstrerade nya fototekniken vid lastbilsmätning.

Motivet är mest att minska mätningskostnaden eftersom åkaren sköter start av kameror och mätning görs vid tillfälle senare långt därifrån. (Snacka om anonymitet och svag koppling till skogsägaren.) Det var glädjande att höra två chaufförer på plats berätta om att nu försvinner den omedelbara rimlighetskontrollen, som de mestadels gjorde efter mätning på volym etc. De visste hur veden såg ut och vad de lastat. Dessa två chaufförer visade oväntad inlevelse för leverantören.

Optimismen från SDC var stor, trots att man med lätthet ser brister i systemet. Ex. hur sticker en kontrollant in blicken för att se mellan stuvar eller mot framstammen på bilen? Uppenbart är här ett större krav från köparehåll att minska kostnader vid mätningen än att mätningen skall utvecklas. Få saker gynnar skogsägare (det enda tycker jag i så fall är, att det finns foto att titta på efteråt.)

SDC- killen som argumenterade hade bara lovord och förtroende för virkesmätare. Jag "laddade" upp med hur en kontrollmätare levererade leveransvirke och fick mindre än hälften av Klass 1 talen inmätt. Men döm då om min förvåning när en aktiv VMF mätare, som verkade i montern intill, träder fram och berättar om samma problem för egen del. Han hade mer kritiskt att säga till SDC. Äntligen tonade mannen från SDC ner sig.

Taggar: SDC, VMF;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: