virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

751 C Södra behöver förbättras ...

Min insändare i Skogsland den 5 jan har gjort att nuvarande och tidigare anställda har ringt mig . Det är personer som lämnar många iakttagelser om mer misskötsel på Södra. Ett ex. som berörde mig, det var när person "på golvet" under lång tid slagit larm om brister som inte åtgärdades. Ledningen tycktes inte vilja belastas med "problem". Personen begär att få ledigt och åker till Växjö och har samtal med hög ansvarig person där. Denne lyssnar och besöker oanmäld sågverket där problem finns och upptäckte beskrivna förhållande. Uppenbart ledde detta till något obehagligt för ledningen, för den "gav sig" i sin tur på mannen på golvet. Först trakasserier sen påverkan på dennes arbetsförhållanden. Liknande har jag själv sett på flera ställen på Södra.

Detta beskriver förhållandet på Södra och är en betydande del av sågverkskulturen på Södra (och fler ställen). Det är förhållande som vi ofta kallar "skyddad verkstad". Låg eller obefintlig lönsamhet blir följden.

När sågverksanställda nämnt detta för skogsägare och personer i förtroenderåd, så får de medhåll om att det är sådana problem som inte skall förekomma. Men det är sällsynt att dessa rapporterar att det diskuterats på möten. Valda förtroendemän förefaller för ofta vara en katastrof för Södras medlemmar. (Passiviteten på Finnvedens område är känt vida omkring.)
Taggar: Södra;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: