virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

Mota Olle grind....

Under vinterhalvåret hör jag ett par gånger i månaden, att köpare drar sig ur virkesaffär, när skogsägare begär att kvitto skall lämnas på vad som är skilt från stubbe och hur virket har apterats.

Hur många affärer som därmed förloras vet jag inte. Men detta förekommer hos nästan varje virkesköpare, som jag har kännedom om. Södra, Vida, Derome, Sydved, Holmen, Maa, Ture Johansson Klevshult och dessutom några till som med andra skäl drar sig ur ex, Nydala. Detta är ett ofog som skogsägare måste ta tag i. Inse att här bakom ligger ett stort fusk i branschen som kommer att öka. De mera seriösa köparna måste göra likadant, som de tidigare apteringskunniga entreprenörerna gjort, och börja köra "innerkurvan" även de. Det har på detta sätt blivit möjligt att ta betalt för kvalitet, man inte utför.

En fäbodstinta utan ström jagades för att kunna lämna kvitto som lagrades. På torgmarknaden utanför mitt hus jagas de som säljer loppisgrejor, om de inte lämnar kvitto på saker för 20 kr. Anser köparna virkesaffärerna vara ännu mindre belopp?

Taggar: Derome, Holmen, Maa, SYDVED, Södra, Vida;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: