Södra lovade att bjuda medlemmar med familj på biljett till Astrid Lindgrens värld. Biljetter skickades ut till "beställare" med generösare erbjudande än vad Södra efteråt vill stå för. Tid förflöt innan Södra kom på vad de gjort, med följd att fler familjemedlemmar hade planerat färd dit. Följden blev besvikelse bland familjer och mest bland barnen.
Södra säger att de inte har budget för vad de orsakat. (Men att slänga pengar i sin olönsamma sågverksrörelse har de haft i många decennier.) Om 5-10 skogsägare nu avstår affär med Södra innebär det minst 200.000 kr i minskad kostnadstäckning förSödra. (Södra vill spara mot medlemmar kosta vad det kosta vill.)
Notera att Södra åter agerar för att själva gå så skadeslösa som möjligt ur de problem de orsakat och kunden får ta betydande "smäll". Så har skogsägare också blivit behandlade när Södra inte uppfyllt kontrakt och normal kvalitet på avverkningar. Nu har åter Södra hamnat i pressen för sina nonchalanta ageranden.
Detta rimmar dåligt mot vad Södras kommunikationsansvarige svarat om hur orättvis kritik är mot Södra. Vi som upplyst om Södra avverkningsfel (kärnverksamheten) anses sabotera kooperationen.
Södra vill vara ostörd i sin "sagovärld", dock inte med alla de medlemmar som fått biljetter till Astrid Lingrens värld.