virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

7 Tänk på...

Analytiker noterar att korruptionen ökar i vårt land. (Det visste de flesta redan.)

Vänskapskorruption är det som ligger först i upptäckt. Kollegor lägger sig inte i. Detta såg jag på Södra när jag arbetade där. En oskriven lag tycktes finnas mellan vissa i företaget. Speciellt de som hade springschasjobb på HK. De antydde att de såg slarv, underlåtenhet och uppdagade felbeslut, men de lade nästan inte någon energi på att sådant skulle rättas till eller förhindra att det upprepades. (Det var inte deras jobb, då riskerade de ju att markera att något var fel..... Därmed trampas någon på tårna och det kunde påverka lönen.)

I stället sopades problem under mattan. När det drabbade andra var det ju också mindre viktigt.

"Snacket gick" ibland om detta och de med lång erfarenhet sa med ironi, "att vissa personer vet precis hur de ska ställa upp för folk uppåt och vid behov svika de lägre, eftersom de då fick försvar uppifrån". Apteringen var sådant som fick "vänta på sin tur". I vissa kretsar anade man att det var vattentäta "murar" runt vissa grupper. Jag har blivit överraskad över hur sent jag upptäckte likgiltigheten eftersom chefer "slätade över eller antydde att det ska vi titta på" så länge vid mina påpekanden. Men att "laga småläckor" det var inte intressant. Det gav inga poäng. det var bättre att vänta tills det blivit personalbyte och göra "omtag". Då framställdes åtgärden ibland från Södra som epokgörande.

Taggar: Södra;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: