virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

7 Så stoppas utveckling...

Forts;

Karl-Magnus Hembjer visar mig till en ledande tjänsteman på SMF, som vid min presentation genast visade, att han var informerad om min kritik av matrisfub/fuskfub. Han dolde inte vad han tyckte om det och mig.

När jag påpekade förlusterna för även entreprenörerna, då kom påstående från honom om, att han litade på marknaden och att Skogsstyrelsen, SLU, Skogforsk, SDC och VMF har ju inga högljudda invändningar. Jag framställdes som den ende, som inte begrep sammanhanget.

 Ändå har Skogsstyrelsen medgett att matrisfub bl.a. inte fungerar på klent virke i slutavverkning.

 SLU medverkade i en partisk test på bara en köpare, som letade upp virke som var ca 5 dm kortare än vad som beställdes från dem i dåvarande prislista.

 Skogforsk medger bristerna i matrisfub, men menar att vi inte agerar polis, problemet får marknaden lösa.

 VMF medger, att de bryr sig inte om problemet, de mäter för matrisfub som vid vanlig m3to-betalning och säger att det är SDC som sen gör om det till matrisfub.

 SDC har lämnat tre tydliga besked om felen i matrisfub. Dels Roger Anderssons kontroll år 2000 som bevisar stora fel. Lars Björklund erkänner att matrisfub aldrig är helt godkänd och att det har stora brister, som gör att matrisfub måste ersättas, vilket man försökt göra men hittar inte tillförlitlig metod. Sektionsmätning vill köparna inte använda, för då får de betala för högt pris för det nya frodvuxna timret.

SDC visar på vad som är framställt på annat sätt i Kategori  http://virkesakuten.blogg.se/category/matrisfubfuskfub-grunder.html

Men denne tjänsteman på SMF, han var helt opåverkbar omkring denna faktan. Att medlemmar i SMF och andra förlorade långt över 100 milj kr/år, det existerade inte i hans värd. Att det bör innebära sen 2006 över 1 miljard kr, det har inte ännu gått upp för åtminstone honom.

Följdeffekterna fortsätter i nästa avsnitt.

Taggar: SDC, SLU, Skogforsk, Skogsstyrelsen, Södra, VMF;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: