virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

Är det så här....

Stormskadorna är ju nu för tiden stora. Är det bara de ensidiga präktiga bestånden, som gallras hårt  som är orsaken?

Bevisligen ger klämda rotsystem vid sättning (kuvertplantering) också dessa konsekvenser med dåliga rotsystem. Bevis på detta har jag visat i tidningar och jag ser då och då detta när bestånden är nyröjda vid 3 meters höjd, då 5% blåser ner.

Vidas lokala skogsvårdentreprenör lämnade efter sig mängder av plantor, som hade kuvertplanterats och faktiskt dog redan några år efteråt av flera ytterligare orsaker.

Minskar även täckrotsplantorna med sin rotklump rotutveckling och ger dåligt utvecklade rötter?

Jag erinrar mig gallringskördarföraren som körde på Sveaskogs marker 2005, som såg hur små och runda rotvältorna var från de unga träden som blåst ner. Träden stod dåligt.

Studeras sporadiskt nerblåsta träd i gallring, så är det inte svårt att se, effekter av närastående träd som gallrats bort på vindsidan. Följden har blivit nästan noll rötter åt det hållet och de blåser därför lätt ner åt andra hållet.

Vågar någon forskare undersöka detta, även om det ger pisk till hela nuvarande skogsbrukets förespråkare?

Taggar: SYDVED, Södra, Vida;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 magnus
skriven :

Har för mig att löstes inte detta med att använda koppar (metall) målades i planteringsfacken? Kopparn skulle få rötterna att vilja utåt.