virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

Tidningen Skogen. Jämförpriser 18 C

Tidningen Skogen lät ju virkesköpare och vd uttrycka sin osminkade synpunkt om rotposter.

Samma tidningsuppslag har en intervju med inledande text från reporter och sen skogsägaren Rosemarie Klefsgård.

Hon är tillfreds med rotpost och har just sålt en stor sådan.

5 köpare kontaktades och 4 gav bud. Hon är nu nöjd med högsta pris hon fått och anser att det är ett enkelt sätt att jämföra köparna på detta sätt, där priset väger tungt mot ev. extrafavörer som kan ges.

Skogsägarens värdering utstrålar dock inte den omfattande kunskapen som kan behövas för att matcha inköpare, som gör avslut i affärer nästan varje dag.

Rosemarie fick fyra köpare att ge bud, vilket är ett bra tecken på att budgivningen varit aktiv. Dock bör nämnas att "symbolisk budgivning" förekommer. Det innebär vid "balanserad" marknad att köparna inte konkurrerar på annan köpares område och därmed höjer priser till högsta nivå.

Rosemaries svar ger inte de råd som gör skogsägare starka i affärsuppgörelsen, undantaget att ha stor och bra avverkning att erbjuda.

Taggar: Tidningen Skogen;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: