virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

TÄNK EFTER, MEN FÖRE!

Vet du som skogsägare om vilken mängd virke som är skilt från stubbe på din avverkning?

Vet du vilken prislista som använts i skördardatorn på din avverkning?

Begär dessa uppgifter och inse att du måste kunna tolka dessa rimligt.

FORIMP, det lilla uppstickande företaget i Värmland använder en prislista som visar en prisnivå för 55 dm i medellängd. Bedrägligt i allra högsta grad.

Att som FORIMP och andra företag använda prisnivå/baslängd som har orimligt hög medellängd är bedrägeri.

Det är som att ett bilföretag presenterar bränsleförbrukning, när bilen rullar nerför en kraftig backe. Sen är det upp till varje betraktare att tolka om, vad förbrukningen blir när den kör i "blandad" körning.

Inse att köparna aktivt driver utvecklingen på ett sätt som de vill skall försvåra för skogsägare och andra, som de vill dominera över.

Taggar: Derome, Holmen, SYDVED, Södra, Vida;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Pär
skriven :

Nu blev jag lite besviken på ditt inlägg ang. forimp, tycker att du har sunda åsikter annars, men att skriva att forimp har en prislista som utgår ifrån medellängd på 55dm är att ta i.
Det står att man får bäst betalt för 55or, man måste bara titta lite längre ner. Det är många prislistor som är utformade på detta viset, att det är en försämring mot en rak prislista är ju klart men det har väl med konkurans att göra. Hur prislistan står sig mot andra bolag har jag ingen koll på. Jag har inget med forimp att göra trots att jag är värmlänning.
Annars en intressant blogg.
mvh Pär