virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

483 Vida problem.

Ni minns från inlägg 476 Ö att de båda certifierarna  inte tog någon lunch. Vid halv 2 var tonen i de hungriga personerna lågmäld och energin var inte på topp.

- Eftersom de bl.a. hittade porlande diken, som var totalt renröjda på skuggande vegetation och mer gallring i gammal skog, så blev situationen besvärande.

- Speciellt minns jag hur en stormlucka studerades och angränsande område med ca 60 årig skog var hårt  gallrat. Ex. att se att halva stamantalet var borttaget var vanligt. Ändå var stormluckan åt sydväst från de gallrade området. När jag bad om deras omdöme innan vi lämnade den hårda gallringen kom ett lågmält erkännande, att det var nog lite hårt gallrat. Jag lät mig nöjas. Men inget stod dock nämnt i senare protokollet.

 

Ett nytt område i mosskant var gallrat så nu återstod ett bestånd på 95 års ålder. Stubbar tydde på att granen var mest bortgallrad. På marken låg tätt med nerröjda granar i 5-8 m höjd. När området intill studerades var detta grandominerat och ca 11 m högt. Allt förnuft säger att toppning av de gamla granarna och tallarna skulle gett ett beståns att bygga på med nästan normal gryndyta efter gallring. PanCert svarade: Så kunde man gjort.

 

- Vi passerade en gammal byväg/kulturväg, som använts hårdhänt vid gallringen. Hjulspår på 40 cm på båda sidor och 60 m längd beskådades. Tyvärr bad jag inte om besked, jag nöjde mig med typisk tystnad och rynkad panna. Ingen anteckning gjordes dock om detta heller i senare protokoll.

- Lär av detta att ni skriver upp vad ni tänker och begärt. Begär besked och avsluta med att be att få fotografera dagens anteckningar. Då kan ni se om allt är nerskrivet och som skall finnas i senare protokoll. Om ni inte gör detta har ni svårare för att överklaga i nästa instans

-  Man kan också få höra vid påpekande: "Att står det inget så var det inget som sågs".

Taggar: certifiering;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: