virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

36 Holmen misstag.........

Nu har ni fått bakgrunden till hur Holmen hade dålig trim på skördare och dessutom dålig kontroll på hur den fungerade just på nämnd avverkning. Dessutom gjorde Holmen ingen efterkontroll på hur skördaren fungerade när ATL ifrågasatte kvaliteten på längdmätningen.

- Holmen svarar i artikeln enbart med hur förträfflig kvalitet det är på skördaren. Uppenbart saknas inlevelse från Holomen eller så tar man vad som kallas en "rövare" och räknar med att ingen skogsägare kommer att  märka att de försöker bortförklara ett allvarligt fel.

Läs artikeln om hur bra skördaren var (och Holmens felaktiga påstående om mängden timmer mot massaved!

http://www.atl.nu/skog/timret-blev-till-massaved

 

- Därefter försöker Holmen igen bortförklara när skogsägaren framför kritik skriftligt. Läs de omfattande beskrivningarna och lär er viktiga delar av detta.

 

ATL har 19 juni på sid 25 i artikel med forskare, som gjort en enkät till skogsägare om deras uppfattning om hur virkesaffär fungerat och vad de tyckte. 25% är missbelåtna. OBS 1 på 4 är inte belåten! Då vet vi att bland de belåtna kan det vara lika många personer som på grund av okunnighet och att de inte kontrollerat redovisning, arbete etc.

 

Notera även hur många som varit "otrogna" i sista virkesaffären. Det ger indikationer på missnöje. Vanligt att den trogne leverantören får det lägsta priset och avverkat vid mindre bra tillfälle. Där inte kvaliteten brukar ifrågasättas av skogsägaren ökar den inte så ofta.

 

Holmen har med sin dåliga respekt för sin kontroll och god längdmätning visat, att ni skogsägare behöver välja partner med mer granskande åtgärder.

 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: