virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

483 I Vida problem.

Hur började certifieringskontrollen nr 2?

Bureau Veritas kontrollant Roland Offrell kommer med en lärling Erik Temnerud, som skall ta över denna verksamhet senare. Ur bilen stiger även PanCerts chef Göran Karlsson och Vidas Tony Axelsson och de verkar haft en gemytlig samvaro i bilen.

 

Vi börjar med att tillsammans med skogsägaren titta på skogsbruksplan. Offrell noterar att planen är korrekt och utförlig.

- Karlsson PanCerts chef påstår dock, att han aldrig sett skogsbruksplanen på fastigheten. Här börjar följaktligen motargumenten. Jag nämner om flera tillfälle vid PanCerts tidigare besiktning då Karlsson hämtade uppgifter i planen, som han bar under sin arm hela tiden. Karlsson säger dock kategoriskt "att det har jag inget minne om". Det är bara ett exempel på hur en person vill klippa bort betydelsefullt  som redan hänt.

- Vidas Axelsson ironiserar om att planen är gjord med Södras tidigare planprogram. "Stenåldern" är hans kommentar.

- Mitt förtydligande, att planen är gjord av en rutinerad certifieringskontrollant, det mottages med tystnad.

 

 

Kartan som lämnades till utförarna på gallringen studeras. Det var en fotokopia  med enbart fastighetens gränser utan en enda markering av vilka område som entreprenörerna skulle åtgärda.!!

- Offrell uttrycker förvåning och gör en markering om att detta är inte OK.

 

Jag börjar hoppas att Vidas hafsiga och improviserade arbeta skall avslöjas.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: