virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

Fiberdrive

Ung skogskonsult tycker att jag skulle sluta kritisera och i stället välja ut något företag och utveckla.

En förklaring framförs.

I ca 40 år var jag aktiv som utvecklare i skogsbruket. Till en början för skogshuggare och skogsägare. Idag arbetar jag på "övertid" och äger inte ett ha skog. Jag försöker arbeta för er. Ni väljer om ni vill använda tipsen.

Mer kan läsas på länken här.

http://virkesakuten.blogg.se/category/syfte.html

Från min bakgrund som skogsentusiast med folkskola, har min utgångspunkt varit att arbeta med folk som utför från grundläggande förhållandena.

Symboliskt har arbetet varit ungefär så här;

Att utveckla bolag/utrustning från klass 3-4 gick lätt.

När arbetsledning och distriktschefer behövde utvecklas då kom motsättningar. Följaktligen kom lyft till klass 5 genom duktiga skördareförare som "drog lasset" som föredöme. Endast några ställen nådde klass 6, för sen bromsade företagsledning.

Broms ytterligare i utveckling har blivit företagens vetskap om, att de kan utnyttja okunnighet bland branschens folk och tjäna pengar. Matrisfub är ett typiskt exempel. Grundutbildning är en bristvara idag

- Men följden blir att företagen konkurerar på en lägre nivå. När detta påpekas av mig anses bromsen "ligga" på mig.

- Nyligen skickades ett förslag till Skogforsk som med deras medverkan kan ge ökat virkesvärde på ca 500 milj. kr/år. Men har kommit tillbaka med huvudsakligt svar, att jag får driva projektet med någon tidning, där jag vet att ersättningen vanligtvis är 0 kr.

Jag hoppas ännu på eftertanke igen hos Skogforsk.

 

Den unge konsulten skrev:"Personligen tycker jag det är synd att du med alla dina inlägg tagit fokus från vad denna tråd egentligen handlade om, fiberdrive 1750, en maskin under utveckling som kanske är nästa stora tekniksteg, inte vet jag."

 Sätt fokus på de bolag (i huvudsak Stora, Sveaskog, Södra och SCA) som medverkat i att ta fram kravspecifikation och dessutom i åsiktsförklaring uttryckt sig positivt vid ansökan hos Energimyndigheten. När prototypen Fiberdrive visade sig vara användbar backade bolagen ut utan att förklara sig för omgivningen.

- Att Södra fått fokus från min sida, beror på deras närvaro i Södra Sverige.

Dessutom har utvecklaren av Fiberdrive arbetat i huvudsak som entreprenör på Södra över 40 år. Han medverkade först i utveckling av gallringssystem med Rottnes tidigare skördare.

Södra kunde spenderat 500 tusen kr på Fiberdrive, som mer än väl motsvarar de tekniska kraven fram till användbar produkt.

 

- Gör som entreprenören som idag skickade realistiska bilder på en lösning han också skulle önska på en Fiberdrive. Redan har konstruktören "suget" på lösningen, som ger fördelar på ett vanligt problem, som troligen bara kan lösas på en drivare.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: