virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

216 E Södra behöver förbättras

Jag lånar en skrivnign från skogsägare:
"Hej 
Mer till entreprenörernaJag är skogsägare men ej med i Södra.
Jag tror alla stora bolag behandlar entreprenörer alldeles för hårt.
Betala mer till entreprenörerna så att de kan ha nya moderna maskiner. Dessutom vill jag att samma entreprenörer återkommer till min skog. Nya varje gång är inget för mig och utländska entreprenörer eller timmerkörare är inte välkomna i min skog. Jag värnar om den egna trakten och avstår gärna några kronor mer från mitt netto till skogsentreprenörerna.

MVH
Smålänning"
Smålännings skrivning innehåller mjuka delar som har betydande värde och skall minnas.

För egen del är generell ökning av ersättning något som inte alltid kommer dit det bäst förtjänas.
- Att enbart titta på medeldiametrar etc. före avverkning ser jag inte som tillräckligt. Sporadisk kontroll på jobb efter avslut med någon skarp "erinran" räcker inte heller för tillräcklig förbättring.
- De i skogen som gör ett bättre jobb behöver också den bästa betalningen. (Från den kultur som finns i skogen idag är det steget svårt att ta, eftersom kontroll och attityd knappast finns för ändrad syn på den kontrollen som tycks bli nödvändig både på entreprenör och bolag med personal.) 
- När företag som Södra blånekar till ersättning för erkända förluster på 40-110 kr/m3 då är ärlighet satt ur spel i skogsbruket. Från det perspektivet bör utveckling starta.

-----
Finns några entreprenörer här med försiktiga tilltro till några kronors förbättring i apteringarbetet, föreslå jag att 2 grupper sänder helst 400 STM-filer över 18 cm i brösthöjd från er skördare.
- Med ett specialprogram jag har så kan "fingeravtryck" från aggregatet studeras och slutsatser dras om förbättringsmöjligheter finns på den tekniska utrustningen.
- Jag tar inget för denna sändning.
- Du bör om du vill nappa på förslaget kontakta mig före insamling eftersom du kanske vill öka nyttan med något som du vill påpeka.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: