Redan i avsnitt 3 lyser det igenom att Vida redan från maj försöker dölja maskinproblemen genom att inte lämna uppgifter och besked.
När första ”förklarande” besked kom 1 sept. kom detta från Vidas resursperson på apteringsproblem. Eftersom denne lade synpunkter på mycket mer än apteringsdelen blev jag undrande. Det framgår dock att han är ”spökskrivare” åt inköparen och kanske ser ett tillfälle att framföra negativt mot mej. Kanske ytterst baserat på en tidigare incident med virkeshandlares misstag på ca 100.000 kr där han var virkesköparens partiska ”specialist”.
Denne specialist skriver i vårt Vidafall:
- ”Först vill jag säga att det är beklämmande att x (skogsägaren) inte har förtroende för y (inköparen) som är en mycket idog och hårt arbetande inköpare i bygderna”.
Specialisten värderar även annat, som han uttrycker så tydligt, så man kan tro han har total insikt i avverkningen.
Angående den dåliga skördarens uppgifter (enligt vår uppfattning) och förmåga skriver specialisten följande:
- ”Många av de små maskinerna som företrädesvis går i gallring är av äldre typ men fungerar ypperligt och avverkar billigt till markägarna glädje, dock är det en svaghet på flera av dessa att de inte har datorer som kan kopplas upp och sända filer till SDC såsom PRD-filer. Vida har inte som krav på dessa äldre gallringsmaskiner att de skall bytas ut i förtid på grund av att de inte går att datakalibrera men vi kräver av entreprenörerna när de byter maskin att de skall klara av detta”.
- Det han skriver stämmer inte heller med Vidas ”reklam” på hemsida. (Se avsnitt 17)
- Han verkar präglad av Vidas ”mentalitet” inga fel skall erkännas”.
De försöker ännu tiga i ärendet sen de skyndade från samtalet i skogsägarens kök.
God morgon!
Dagens fråga: Brukar du nattäta?
Ha en trevlig 1:a advent!