virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

Oseriöst ATA Timber 30. Hur undviks.....

ATL hade i tisdags en artikel som ger återkoppling till avverkningen som ATA Timber AB, Tage Andersson Moheda utförde efter stormen Gudrun där många felaktigheter förekom.

    Historien är rikligt beskriven på detta forum tidigare. Välj kategori ”Försvunnet virke” så kommer ett 30-tal inlägg.

ATL tog tyvärr nu inte med följande förslag på lärdom/åtgärd för att minska risken för ytterligare försvunnet virke.

         I god tid begär ni, vad ni har rätt till vid er avverkning, i form av;

1 Prislistor som skördaren avverkar efter skall vara utskrivna på papper eller om ni kan läsa filer direkt, ta dessaformat.

2 Begär komplett produktionsrapport (stor) på papper eller fil där ni kan se avverkade volymer.

3 Stamfiler är en fördel att få om problem upptäcks efteråt. På avverkningar upp till ca 600 m3 kan alla stammar samlas. Även större avverkningar kan samlas komplett. Kontrollera vilken metod som används för överföring av filer till er. Vid stora problem kan frekvens ex. var 3:e stam samlas. Obs det behövs inte tvångskapsregistrering vilket är en metod vid apteringstest och tar onödig tid.

4 Kalibreringsuppgifter är också uppgifter som kan behövas. Ibland kan de erhållas på papper vilket bör bli standard. Ibland vill man bara lämna filer.

5 Driftsrapport utskriven för avverkningen. Är det gjort uppehåll på avverkningen begär de olika tidsperioderna var för sej.

 

   De virkeshandlare som inte vill lämna dessa uppgifter signalerar att de inte är seriösa avverkare. De som gör detta tämligen frekvent får rutin på detta och utvecklar sin kvalitet och renommé.  

 

  Hade ATA haft dessa rutiner skulle ATA upptäckt mycket tidigare att arbetet inte fungerade ex.

Prisfilen var felaktig stor del av avverkningen.

Produktionsrapport saknas på vissa volymer.

Stamfiler tycks vara ett okänt begrepp för ATA.

Kalibreringsuppgifter vägrade man att lämna ut.

Driftsrapporterna är inte framställda på korrekt sätt så säker kontroll kan göras. Dessutom har störningstid bokförts på bristfälligt sätt.

  Som synes är mycket arbete utan tillräcklig kompetens och kontroll utfört.

 Öppenhet omkring uppgifter mycket bristfällig.

 

Hur kunde ATA väljas som avverkningspartner? Jo förtroende för tidigare avverkningsansvariga gjorde att sterbhuset valde ATA. Nytt folk svarade nu i huvudsak för avverkningen och behärskade inte situationen.

 

Det som inträffat är starkt argument för att undvika företag likt ATA som inte kunde presterat  det mest elementära rätt eller ett arbete och redovisning med kvalitet. T.o.m. mätsedlarna är manipulerade vid betalningen.

Läs mer här på Virkesakuten om det bristfälliga avverkningsjobbet  och lär mer av det inträffade. Inte minst bilderna visar vad som presterats.

  Lennart Bertilsson

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: