virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

Skogsstyrelsen försenad igen.

Rapport till er som väntar på besked (t.o.m.) sen ett år på vad Skogsstyrelsen m.fl. gör för att skapa sans omkring matrisfub/fuskfub som pågått från hösten 2006.

 

  Jag anmälde problemet med att omräkningstalen från m3to till m3fub är föråldrade och att matrisfub bygger på teknik som ingen skördare kan använda. Detta skedde på skarpen under nov. 2007 till olika instanser i landet.

Först i maj hade VMR och Skogsstyrelsen gjort en första test på förhållandet. De blev rejält yrvakna vid studierna av resultatet. Se detta under kategori Prislistor den 24/6 2008, en graf på hur resultatet blev finns där. Alldeles för många virkespartier låg utanför mätningslagens gränser bara beroende på hur ”kuberingstabellen” används vid volymsättningen. Vi vet att andra mätfel kombineras vid virkesmätning och jag drar slutsatsen att kanske 1/3 av partierna bör stå i strid med mätningslagen.

   Vad som nu kan kallas ”långmalning” startade av något skäl. Semester och bollande mellan olika parter fördröjde beslut varför inget hände förrän hösten började.

   Som anmälare av problemet fick jag besked att SLU skulle nu göra undersökningen. En blivande jägmästare skulle göra insamling och beräkningarna.

Jag skulle i nov. få besked och del av preliminära uppgifter. Det var bråttom eftersom Skogsstyrelsen under de första månaderna av 2009 skulle presentera reviderad mätningslag.

  Jag fick ett telefonsamtal från Skogsstyrelsen i nov där man förklarade att problemen var större än väntat. Några av problemen berördes.

 Jag skulle inte få något material ännu.

  Detta irriterade mej eftersom jag anser att jag har kunskap och kunde medverka i arbetet. Mera tendens i samtalet av typ locket på blev då följden från SS. Samtalet lämnade en fadd smak efter sej.

   Nu besannas misstankar genom att inga svar kommer till mej som anmälare och sakkunnig i problemet. Vi är i en tid då nya mätningslagen borde vara korrektursatt. Men jag har inte fått en enda uppgift.

     Beräkningar som jag kan göra på 30 sekunder med eget dataprogram på vedertagna trädbanker visar att skogsägarna under förhållande 2008 kunde förlora 1 milj. kr i veckan (200.000 kr/dag) visar vad problemet handlar om.

    .  Virkesmätningsrådet har själv för länge sedan i ett kompendier beskrivet att spridningen på volymen kan bli 30 – 50 kr/m3 med matrisfub/fuskfub

  Detta stora problem känns nu förhalat av institutioner. Ja t.o.m. mörkat för skogsägarna. Ex. ingen upplysning om att någon skogsägare behöver akta sej för matrisfubben eftersom den är mycket ofördelaktig för vissa skogs- och sortimentsförhållanden.

    Jag upprepar att jag tagit kontakt med alla tre inblandade parterna och alla säger att det är mycket material att bearbeta. Därför kommer uppgifter när det omfattande arbetet är gjort.

 

   Skall skogsägarna då bara ta emot beskeden som färdiga ”kungsord”?

  Tänker institutionerna hindra mej/er från att få insikt i materialet?

   Vilka tolkningar blir då följden.

 

Är det ointressant att virkesvärde på 150 milj. förflyttats från skogsägare till virkesköparna och att stora grupper skogsägare bara fått spela med i experimentet. (Tänk på melaminproblemet i Kina!)

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: