Att försäkringsbolag agerar för egen vinning har jag gett exempel på här redan. Just får jag del av artikel i HP där en familj drabbats av åskväder och bl.a. telefonkablar har brunnit och ett 4 tums hål bildats i klinkergolvet.
Försäkringsbolaget skickar en besiktningsman som tittar på skadan och börjar förringa skadan. Han tror att några överblivna tapetbitar kan sättas över de 30 cm breda svedda delarna ömse sidor om ledningen på väggen. Hålet i golvet föreslår han att mannen själv försöker spackla igen.
Den redan chockande familjen får en chock till av detta bemötandet.
Besiktningsmannen ombeds snarast lämna huset.
Familjen förklarar att de tänker inte besvära och skall flytta alla 15 försäkringarna man har från bolaget.
Nästa dag ringer en högre chef från bolaget och beklagar behandlingen familjen fått. Besiktningsmannen är frånkopplad i fallet och nu önskar chefen en uppgörelse. Familjen inser att den egenliga orsaken till förslag om uppgörelse beror på att Hallandsposten tagit kontakt med försäkringsbolaget.
Familjen inser att det är rövslickeri för att slippa bli uthängd i tidningen som är chefens verkliga orsak till kontakt. Familjen godtar ingen muta nu utan väljer att hänga ut bolaget i tidningen (vilket blev fallet). Familjen byter bolag.
Familjen nämner sin ilska över hur försäkringsbolag skickar partiska värderingsmän och testar billigaste sätt att krångla sej ur skadan. Här gick det inte. Familjen var för stark och kraftfull. Bra.
Jag har tidigare nämnt om hur Länsförsäkringars besiktningsman som skulle vara opartisk och oförvitlig men visade dålig stil. Ex. sa han ”Det kan VI inte ersätta”, som han ägde bolaget. Han lämnade inte uppgifter om upptäckt undervärdering av areal. Efter flera månader och påminnelser kom uppgifterna till försäkringstagarna. Besiktningsmannen gjorde dessutom flera felvärderingar på ett område som han påstod var under 0.5 ha.
Avslöjandena omkring felvärderingarna som kom efterhand gav stora svallvågor. Bland delägare i sterbhuset blev någon triggad att kräva ersättning ytterligare för egen stormskada. Kunskap ökade om fel även hos honom och gav ca 45% ytterligare i ersättning.
Andra i sterbhuset har lämnat Länsförsäkringar.
Dessa gamla simpla stora försäkringsbolag drar förtroendet ner i skiten. Detta är bästa PR för nya/mindre försäkringsbolag.
Lennart Bertilsson