virkesakuten

Ett verktyg för bättre virke.

Eftertankar 1

Ni har säkert nyligen läst tidningarnas lovord om Södras efterlikvid.
Hur har den uppstått?
 Europas lägsta priser finns i området. Förenklat innebär det väl att man satt priserna för lågt?
 Detta har man också gjort i 10 -15 år och kompletterat med efterlikvid.
Varför lär man sej inte marknaden bättre?
Eller är det avsiktligt gjort?
 Visst är det pampigt att en gång om året få presshjälp med PR i skogstidningar och affärsvärlden.
Om priserna på virke hade varit som hos andra i trakten kanske 10-12% högre så hade inte 15% förräntning infriats och de hade inte fått tidningsrubriker.
Borde reportrarna skaffat fram uppgifter på vad virket har betingat i pris jämfört med andra köpare innan de skriver?
 Kan det va så att vinsten beror på sålt terminalvirke från drabbade skogsägare från Gudrun, som dessa inte fick förtjänsten på?
En del av Södras vinst är från fuskfubben. Där vet jag att det varit okunnighet hos alla i Södra, som vågat yttra sej av beslutsfattare och tjänstemän.
Är politiken med avsiktligt låga priser något, som behövs när man experimenterar och är okunnig?
Då finns marginaler att tulla på när det går fel eller man vill dela upp genererade värden i företaget först.

Vinsten Södra Skog gjort bör väl vara inberäknat miljonerna från fuskfubben?

Min slutfundering är om verksamheten verkligen är tillräckligt konkurrensutsatt på inköp och sedan inåt i verksamheten?
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: